Louis Vuitton Malletier به صورت معمول به عنوان Louis Vuitton و خلاصه شده LV شناخته میشود . یک کمپانی مد و فشن در عرضه لوازم خانه و اجناس لوکس میباشد که در سال ۱۸۵۴ توسط لویس ویتون بنا شد . نماد LV برچسبی است که بر تمام محصولات این شرکت به چشم میخورد . از محصولات لوکس چوب و چرم تا کیف و کفش و ساعت و جواهرات و اکسسوری عینک و کتاب .
لویس ویتون یکی از برندهای پیشرو در صنعت مد و فشن دنیاست . لویس ویتون محصولات خود را از طریق فروشگاههای اختصاصی خود ، دپارتمانهای بزرگ لینرینگ و همچنین از طریق وب سایت آنلاین به فروش میرساند . به مدت ۶ سال متوالی ( از ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۲ ) لویس ویتون به عنوان ارزشمندترین برند لوکس معرفی شد . در سال ۲۰۱۲ ارزش کمپانی ۲۵.۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۳ ، ۲۸.۴ میلیارد دلار و گردش مالی ۹.۴ میلیارد دلار بود . این کمپانی در ۵۰ کشور دنیا بیش از ۴۶۰ فروشگاه دارد .
از پایه گذاری تا جنگ جهانی دوم
برند لویی ویتون در سال ۱۸۵۴ در خیابان Rue Neuve Des Capucines در پاریس فرانسه احداث گردید . لویس ویتون با ۱۰.۵۶۷ دلار سرمایه قیمت فروش خود را شروع کرد . او مشاهده کرد که برند Tly Cave Oslilite ( یک برند انگلیسی در زمینه محصولات لوکس چرم که در سال ۱۸۳۹ احداث شد ) کیفهایی تولید میکنند که به راحتی روی همدیگر قرار میگیرند و این امتیاز بزرگی برای جابجایی و قرار گرفتن تعداد زیادی از این کیف در یک مکان بود .
در سال ۱۸۵۸ لویی ویتون اولین کیف خود با ابعاد مکعبی بالا و پایین صاف از جنس کرباس با رنگ طوسی که باعث سبکتر شدن کیف شده بود معرفی کرد . قبل از این معرفی لویی ویتون ، کیفهایی با دربهای قوسدار برجسته رایج بود چون این برجستگی باعث جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل کیف میشد ولی قابل روی هم قرار گرفتن نبود . این کیف کرباس خاکستری ویتون بود که باعث میشد کیفها به راحتی روی هم قرار بگیرند تا در سفر راحتی بسیار بیشتری را داشته باشند . خیلی از تولیدکنندگان کیفهای مسافرتی از این طرح ویتون الگوبرداری کرده و محصولاتی با این مشخصات تولید کردند .
کمپانی لویی ویتون در سال ۱۸۶۷ در نمایشگاه جهانی پاریس شرکت کرد در سال ۱۸۷۱ اویاما ایوائو (Oyama Iwao ) به عنوان اولین مشتری ژاپنی یک ست چمدان ویتون ، وقتی که در پاریس بود و به عنوان یک نظامی ناظر در جنگ فرانکو-پروسیان (Franco-Prossian ) بود .
برای جلوگیری از مشابهت و کپی شدن محصول لویی ویتون در سال ۱۸۷۶ تصمیم گرفت طرح اولیه تریاشون رو به نوارهای قهوه ای کمرنگ و قهوه ای روی چمدان تغییر دهد . در سال ۱۸۸۵ کمپانی ویتون اولین فروشگاه خود را در لندن در خیابان آکسفورد افتتاح کرد . به زودی بعد از این جریان و به خاطر تغییر طراحی و جلوگیری از شباهت با نمونه های کپی در سال ۱۸۸۸ لویی ویتون طرح کرباسی دامیر ( damier ) خود را به بازار ارائه داد که در آن لوگویی با متنی داخل آن نوشته شده بود به این مضمون :
” Marque L.Vuitton De Posse “
که به معنی :
” L.Vuitton Registered Trademark “
و ترجمه فارسی :
” علامت ثبت شده لویی ویتون ” بود .
در سال ۱۸۹۲ آقای لویی ویتون درگذشت و مدیریت کمپانی به پسرش جرج ویتون رسید . بعد از مرگ پدر ، جرج ویتون شروع به اجرای کمپینهای تبلیغاتی بزرگی کرد تا شهرت کمپانی را جهانی کند . شرکت در نمایشگاه شیکاگو ۱۸۹۳ شروع این ماجرا بود . در سال ۱۸۹۶ کمپانی امضای طرح و لوگوی خود را معرفی و به ثبت جهانی رساند که یک طرح گرافیکی شامل نمادهایی از گل ۴ برگی و گل و همچنین نماد اصلی LV بود که ایده این طرح از ترند طرح ژابتی Mon در اواخر دوره ویکتوریا گرفته شد . این طرح بعدا ثابت کرد که در جلوگیری از جعل طرحهای لویی ویتون موفق بوده است .
در همان سال جرج به امریکا سفر کرد و در تور گردشی آن کشور را چرخید مثل نیویورک ، فیلادلفیا ، شیکاگو ، و محصولات لویی ویتون را به فروش رساند .
در سال ۱۹۰۱ کمپانی لویی ویتون کیف استریمر (Streamer bag ) را معرفی کرد که یک قسمت کوچکتر از چمدان بود و طراحی شده بود که داخل چمدانهای لویی ویتون قرار بگیرد .
تا سال ۱۹۱۳ ساختمان لویی ویتون در Champ-Elysees پاریس افتتاح شد که در آن زمان بزرگترین فروشگاه محصولات مسافرتی دنیا بود . فروشگاهها همچنین در نیویورک ، بمبئی ، واشنگتن ، لندن ، اسکندریه و بوینس آیرس افتتاح شدند . تا زمانی که جنگ جهانی اول آغاز شد . پس از آن در سال ۱۹۳۰ کیف کیپال (Keepal ) معرفی شد . در طول سال ۱۹۳۲ لویی ویتون کیف نئو (Neo bag ) را معرفی کرد . این کیف انحصارا برای نگهداری شیشه های شامپاین طراحی شده بود تا برای جابجایی آنها مورد استفاده قرار گیرد . خیلی سریع بعد از آن ( Speedy bag ) معرفی شد که هردو این مدلها تا به امروز تولید میشوند .
در سال ۱۹۳۶ جرج ویتون درگذشت و پسرش گاستون لویس ویتون کنترل شرکت را به دست گرفت .
همکاری
در جنگ جهانی دوم کمپانی لویی ویتون در جریان تصرف فرانسه به دست آلمان نازی همکاری خود را با نازیها شروع کرد . کتاب فرانسوی ” لویی ویتون ” که یک حماسه فرانسوی است و توسط ژورنالیست فرانسوی (Stephane Bohvicini ) نوشته شده و در مجله فرانسوی (fayard) به چاپ رسیده ، بیان کرده که چطور خانواده لویی ویتون به طور فعالانه کمک میکردند به دولت بازیچه و فرمالیته که توسط مارشال (philippe petail ) اداره میشد و ثروت آنها از تجارت با آلمانها زیاد میشد . خانواده ویتون یک کارخانه احداث کردند که به تولید اثرات هنری افتخارات ” petain ” اختصاص داده شده بود که شامل دستگیری ۲.۵۰۰ نفر بود .
سخنگوی انتشارات Fayard ، خانم (Carolin Babulle ) گفته : آنها به هیچ چیز کتاب اعتراض نداشتند اما در تلاش بودند طوری آن را انکار کنند که انگار وجود نداشته است . در واکنش به این کتاب که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد ، سخنگوی LVMH (هولدینگ بزرگ و صاحب امتیاز لویی ویتون که البته با شراکت لویی ویتون احداث شد ) گفته : این یک داستان تاریخی است .
کتاب زمانی رو پوشش داده که لویی ویتون یک بیزینس خانوادگی و کوچک بوده و قبل از پیوستن به LVMH بوده .همچنین سخنگوی LVMH به مجله طنز Le Canard Enchaine گفته : ” ماحقایق را انکار نمیکنیم ولی متاسفانه ناشر به طرز تاسف باری درباره داستان Vich ( شهری در فرانسه ) غلو کرده است .”
ما هیچ فشاری روی قضیه نداریم ، اگر ژورنالیست دوست دارد خودش را سانسور کند به نظر ما مشکلی نیست . آن انتشارات تنها ناشری است که زمانی به این کتاب اشاره کرده است . LVMH بزرگترین تبلیغ کننده کشور در نشریات است .
( 1945 – 2000 )
در این دوره لویی ویتون چرم را عضوی از تمام محصولاتش کرد . از کیفهای دستی و کیف پول تا قطعات بزرگ چمدان . کمپانی برای توسعه خط تولید خود طرح راه راه کرباسی خود را در سال ۱۹۵۹ دچار بهبود و تغییراتی کرد تا انعطاف و تطبیق پذیری بیشتری برای استفاده از کیفهای دستی ، کیف پول و کوله داشته باشد .
اینطور به نظر میرسید که در سال ۱۹۲۰ کپی کاری و جعل کارهای لویی ویتون شدت گرفته بود و این مشکل بزرگتری در قرن ۲۱ به حساب میآمد . در سال ۱۹۶۶ طرح Papillon معرفی شد ( که امروزه جزو طرحهای پرطرفدار میباشد ) در سال ۱۹۷۷ درآمد کلی شرکت به بیش از ۱۴.۲۷ میایون دلار رسید . یک سال بعد کمپانی اولین فروشگاههای خود را در ژاپن افتتاح کرد . در توکیو و اوزاکا در سال ۱۹۸۳ به جام آمریکا پیوست تا جام لویی ویتون را اجرا کند . ( این جام مسابقات قایقهای بادبانی— است ) در ابتدا این مسابقات ( که با نام رقابت در گشایش—-) برای رقابت قایقهای بادبانی تندرو بود . بعدها لویی ویتون حضور خود را در آسیا با افتتاح فروشگاه در تایوان در سال ۱۹۸۳ و در سئول در سال ۱۹۸۴ گسترش داد . در سال ۱۹۸۵ خط تولید چرم Epi معرفی گردید . در سال ۱۹۸۷ اتفاق مهمی رخ داد و آن بهوجود آمدن برند LVMH توسط Moetet Chando و (هنسی) که پیشروان صنعت شامپاین و کنیاک بودند ، و ادغام آن با لویی ویتون برند محصولات لوکس و تبدیل شدن ۳ ، به غول تجاری عظیم بود . سود این شراکت در سال ۱۹۸۸ نزدیک به ۴۹٪ بیش از سال ۱۹۸۷ گزارش شده است . پر سال ۱۹۸۹ لویی ویتون صاحب ۱۳۰ فروشگاه در سطح جهان بود . با شروع سال ۱۹۹۰ آقای Yves Carcelle ( ایو کارسل ) به عنوان رئیس جدید لویی ویتون معرفی گردید و در سال ۱۹۹۲ شرکت اولین شعبه خود در چین را در Palac Hotel بیچینگ افتتاح کرد . محصولات بسیار زیادی معرفی شد از جمله خط تولید چرم Taiga در سال ۱۹۹۳ و کالکشن ادبی (Vovayer Avec ) در سال ۱۹۹۴ . در سال ۱۹۹۶ جشن صد ساله این برند کرباسی شکل در هفت نقطه از جهان برگزار شد . در سال ۱۹۹۷ لویی ویتون مارک جیکوبز را به عنوان مدیر هنری خود معرفی کرد .
در مارچ همان سال کمپانی اولین طراحی لباس زنانه و مردانه خود ( Pret-a-Porter ) را معرفی کرد . همچنین در همان سال محصولاتی همچون خط تولید چرم (رخشان؟) ، دفترچه آلبوم و کتاب راهنمای شهر لویی ویتون را به بازار داد . آخرین رویداد قرن تولید و معرفی کیف دستی های کوچک مونوگرام در سال ۱۹۹۹ بود . افتتاح اولین فروشگاه در قاره آفریقا در مراکش در سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و در نهایت در حراجی که در فستیوال جهانی فیلم ونیز در ایتالیا برگزار شد ، کیف دستی amFAR که توسط شارون استون طراحی شده بود فروخته شد تا عایدی این فروش به سازمان تحقیقات ایدز اهدا شود .
۲۰۰۱ – ۲۰۱۱
تا سال ۲۰۰۱ آقای استفان اسپروس در همکاری با مارک جیکوبز طرحهای محدود ( Limited Edition ) کوله های ویتون را انجام دادند که دارای گرافیتیهایی روی طرح لویی ویتون بود . گرافیتی جمله لویی ویتون روی برخی از کیفها نام کیف ” مانند keeper یا speedy ” برخی تکه های کیف با گرافیتی بدون پس زمینه اصلی لویی ویتون ارائه شده بودند و فقط در فروشگاههای VIP لویی ویتون موجود بودند .
جیکوبز همچنین دسبندهای افسون ؟Charm bracele را معرفی کرد . اولین محصول جواهر لویی ویتون در سال ۲۰۰۲ کالکشن ساعت Tambour لویی ویتون معرفی شد . در همین سال ساختمان LV در محله coinza در توکیو افتتاح شد و شرکت با Bob Wilson همکاری کرد . برای طراحی ویترین کریسمس در سال ۲۰۰۳ Takashi Murkami در همکاری با مارک جیکوبز طراحی چند رنگ جدید برای کیفهای دستی و اکسسوری ایجاد کردند .
این رنج از طراحی شامل همان طرح اصلی اما با ۳۳ رنگ متفاوت میشد . روی پس زمینه مشکی یا سفید ( طراحی اصلی شامل رنگ طلایی برای نوارها روی پس زمینه قهوه ای بود ) . موراکامی همچنین طرح Cherry Blosom Pattern را معرفی کرد که در آن صورتهای کارتونی خندان در وسط گلهای صورتی و زرد بهصورت پراکنده در بالای لوگوی لویی ویتون نواری قرار گرفته بودند . این طرح روی محصولات مخدودی اجرا شد . اجرای خط تولید محصولات محدود در سال ۲۰۰۳ متوقف شد .
در سال ۲۰۰۳ فروشگاه مسکو در روسیه و دهلی نو در هند افتتاح شدند و خط تولید چرم Utah و Suhali ?? و بیستمین سالگرد کاپ لویی ویتون جشن گرفته شد . در سال ۲۰۰۴ لویی ویتون صد و پنجاهمین سالگرد تاسیسش را جشن گرفت و در همین سال فروشگاه خود در Fifth Ave نیویورک ، سائوپائولو ، مکزیکو سیتی ، کنکان؟ و ژوهانسبورگ را افتتاح کرد و اولین فروشگاه جهانی خودش را در شانگهای افتتاح کرد . تا سال ۲۰۰۵ لویی ویتون اولین فروشگاه خود در Champ Elyses ? پاریس را که توسط آرشیتکت آمریکایی Eric Carison طراحی شده بود را افتتاح مجدد کرد و کالکشن ساعت Speedy را به بازار ارائه کرد . در سال ۲۰۰۸ لویی ویتون طرح گرافیکی کرباسی Damier??? را رونمایی کرد ، همان ویژگیهای طرح Damier کلاسیک ولی به ذنگ مشکی و خاکستری که به محصول جلوه ای حجیم و خیابانی میداد . همچنین در سال ۲۰۰۸ Pharell Wiliams یک همکاری مشترک داشت در طراحی مجموعه جواهرات Blason و عینک برای لویی ویتون .
در سال ۲۰۱۰ به توصیف خودش لوکسترین فروشگاه خود را در لندن افتتاح کرد . در اوایل ۲۰۱۱ لویی ویتون Kim Jones را به عنوان مدیر اجرایی بخش لباسهای مردانه استخدام کرد و از آن زمان او به عنوان طراح اصلی لباس های مردانه زیر نظر مارک جیکوبز فعالیت میکند و در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ شرکت فروشگاه سنگاپور خود را در Marina Bay Sand افتتاح کرد .
از ۲۰۱۲ تا کنون
از سپتامبر ۲۰۱۳ کمپانی Darren Spaziani??? به عنوان مدیر بخش لوازم جانبی لویی ویتون استخدام کرد .
در ۴نوامبر ۲۰۱۳ کمپانی Nicolas Gheaquiere ??? را جایگزین Mark Jacobs در بخش هنری کالکشن زنانه کرد و اولین کالکشن Ghesquiere در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه مد پاریس رونمایی شد .
Brand
نام و نشان لویی ویتون در میان ارزشمندترین برندهای دنیا میدرخشد. براساس مطالعه Millward Brown در سال ۲۰۱۰ لویی ویتون ارزشمندترین برند قرن نوزدهم بوده و براورد شده که ارزش این کمپانی بیش از ۱۹ میلیارد دلار بوده است . برای ۶ سال متوالی لویی ویتون اولین و قدرتمندترین برندهای جهان بوده با ارزش ۲۴.۳ میلیارد دلار بوده که در آن زمان دو برابر دومین برند برتر ارزش داشته است . همچنین لویی ویتون بیشترین تعداد جاعل برندش را در کارنامه خود دارد . در سال ۲۰۰۴ لویی ویتون اعلام کرد بیش از ۱۸٪ محصولاتی که با نام او در اتحادیه اروپا فروخته میشوند جعلی هستند .
کمپانی همواره در تلاش برای جلوگیری از تقلب و جعل محصولاتش بوده و به همین جهت وکلا و سازمانهای تحقیقاتی زیادی را به استخدام خود درآورده تا جاعلان محصولاتش را شناسایی و محاکمه کند .
LVMH
شرکت مادر گزارش کرده در حدود ۶۰ نفر به صورت تمام وقت در رده های بالا در حال تحقیق و کار برروی جلوگیری از جعل محصولات و پیگیری محصولات کپی هستند . در سال ۲۰۰۶ تلاش گستردهای جهت ادعای مالکیت و تصاحب دامنه LV.com که در اختیار یک شرکت بیمه انگلیسی به نام Liverpol Victoria ، انجام داد که نافرجام بود و دامنه مذکور در اختیار شرکت بیمه قرار دارد .
تعداد زیادی از هنرمندان موسیقی نیز برای لویی ویتون تبلیغ کرده و در آهنگهایشان مدام نام برده اند از جمله :
Buhemia , Kanya West , Juicy , Wiz Khalifa
محصولات
از قرن نوزدهم لویی ویتون چمدان دسته دار خود را معرفی کرد که درباره آن چنین میگویند : سازنده ها چرم و پارچه را به خط میچیدند و با سوزنهای ریز یکی یکی قفلهای پنج حرفی کیف را که هر کدام با یک کلید باز میشد را میساختند ، که به مسافر اجازه میداد تمام کیفهای لویی ویتون خود را با یک کلید باز کند . فریم چوبی هر چمدان از درخت ۳۰ ساله Poplar تهیه میشود که حدود ۴ سال طول میکشد که کامل خشک شده و رطوبتش را از دست بدهد . هر چمدان یک سریال منحصر به فرد دارد و حدود ۶۰ ساعت زمان ساخت میبرد .
کیفهای طرحدار لویی ویتون مانند مدلهای Speedy و Neverfull هر فصل به طور محدود تولید میشوند و فقط از طریق پیش پرداخت و رزرو از طریق فروشگاههای لویی ویتون قابل تهیه است .